INTERVIEW met de moeder van Jip THEMA : troost

Mij helpt eigenlijk alles wat afleiding biedt, mijn gedachten verzet. Een boek lezen, tv kijken, bezoek ontvangen. Er is maar één ding dat me overeind houdt. Dat is hopen dat het weer goed komt. Mijn enige drijfveer is dát doen wat voor mij, voor ons, het beste is om er goed doorheen te komen. Gewoon met het leven meedoen. Zoals we deden toen Jip er nog was. En blijven hopen dat ik straks, over een aantal jaar, kan zeggen: 'Ik ben er weer, ik voel me weer lekker, ik kan weer gaan genieten.' Het oude leven oppakken.

We zijn zeker vijftien jaar bij elkaar geweest zonder onze Jip. Toen was het ook goed. Hetzelfde kan het nooit meer worden. Maar ik ben ervan overtuigd dat het niet zo kan zijn dat door het overlijden van Jip ons leven over is. Dat wij er niet meer iets leuks van kunnen maken. Dat kan niet de bedoeling zijn van het leven. Ik wil dat ook niet. Dan heb ik hier niets meer te zoeken. Ik wil er in geloven dat het weer goed kan zijn. Zonder dat geloof red ik het niet.

We zijn aan het proberen om zwanger te worden. Dat is een magere troost. Een jaar geleden hebben we besloten om er voor te gaan. Ondertussen zijn we twee IVF-pogingen verder. Mijn vertrouwen dat het gaat lukken is een stuk minder geworden. Als de derde poging ook mislukt, krijgen we een zware dobber. Dan zullen we toch moeten gaan wennen aan het idee dat we met z'n tweeën blijven. Het is moeilijk te zeggen of het bezig zijn met IVF ons overeind houdt. Mijn man vindt dat het juist niet beter gaat. Dat we niet verder kunnen met ons leven omdat we niet weten hoe het eruit komt te zien. Misschien worden we weer teleurgesteld. Je moet overal rekening mee houden als je zwanger wilt worden: niet drinken, niet naar de sauna, hormonen slikken, spuiten. De spanning die IVF met zich meebrengt is niet goed voor de verwerking van het overlijden. Het 'verwerken' doe je tussendoor. Door de dood van Jip is alles is ontregeld. En bij ons is alles dubbel ontregeld.


Fragment uit het interview met de moeder van Jip, gehouden op 9 november 2006.
Jip is in 2005 plotseling overleden toen hij 4 jaar en 8 maanden oud was.
In september 2007 is zijn zusje geboren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten