INTERVIEW met de vader van Joep THEMA : geloof

Ik ben katholiek opgevoed, maar ik geloof niet. Door mijn vrouw heb ik het protestantse geloof leren kennen. Dat vind ik een heel warm geloof. De dominee is vaak bij ons thuis geweest. De mensen uit de gemeenschap hebben interesse getoond. Maar of er een God is die dit geregeld of bepaald heeft..? Daar geloof ik niets van.

Joep is hier af en toe. Gisteravond sloeg ik de map open met emailberichten die we gestuurd hebben na zijn overlijden. De cd-speler begon te spelen. Dat beschouw ik als een teken: ik las die emailberichten en dat ding ging spelen. Ik zei: 'Joep, heb je nog geen slaap?' Ik heb het gevoel dat Joep zelf kan bepalen wanneer hij bij ons is. Dat vind ik een prettige gedachte. Hij laat iets horen via de cd-speler en het Bert & Ernie speelding. Die staan altijd op standby. Anders kan hij niet met ons communiceren. Toen de arts van het ziekenhuis waar Joep gelegen heeft op bezoek was, ging dat apparaat ook spontaan aan. Ik zei: 'Joep is waarschijnlijk blij dat je er bent want hij geeft een teken.' Dat is geen toeval. In het begin dacht ik dat wel hoor, toen zocht ik nog naar verklaringen. Nu niet meer. Het is de timing. Daarom is het van Joep.


Fragment uit het interview met de vader van Joep, gehouden op 21 maart 2006.
Joep kreeg hersenvliesontsteking toen hij 9 weken oud was en is de rest van zijn korte leven ziek geweest. Hij is in 2004 overleden toen hij bijna drie jaar oud was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten