INTERVIEW met de moeder van Nini THEMA : schuldgevoel

Ik voel me schuldig in die zin dat ik soms denk dat ik had moeten waarschuwen na de geboorte van Nini, toen de artsen lang bezig waren met reanimeren, toen ik het gevoel had dat het niet goed was. Maar er kan altijd iets gebeuren met je kind. Je kunt niet alles in de hand hebben. Zo voel ik ook het krijgen van kinderen en het opvoeden. Je doet het naar beste weten. Dat geldt voor je relatie net zo goed: je probeert de mensen waar je om geeft te begeleiden, op te vangen. Je hoeft alleen maar een geboorte mee te maken om te weten dat je mee moet gaan op de golven, anders kan het niet. Je kunt je wel verzetten maar het helpt je geen donder.

Op het moment dat je kind geboren wordt - gezond of niet gezond - heb je die verantwoordelijkheid. En je hebt ook altijd het idee dat je verantwoordelijk bent voor de loop van het leven van je kind, het geluk, de gezondheid. Dus ja, verantwoordelijkheid voel ik wel. Maar niet voor haar dood.


Fragment uit het interview met de moeder van Nini, gehouden op 30 januari 2006.
Nini is door zuurstoftekort tijdens de geboorte ernstig gehandicapt geraakt.
Ze is in 1982 overleden toen ze bijna zes jaar oud was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten