INTERVIEW met de moeder van Floris THEMA : werk

Mijn moeder heeft m'n bedrijfje overgenomen na het overlijden van Floris. Mijn werk gaat in fasen: in sommige perioden heb ik weinig te doen. Dat was toen toevallig zo. Dat is misschien het geluk van mijn werk. Mijn moeder vertelde af en toe iets over het bedrijf. In het begin werd ik daar misselijk van. Ik had er geen aandacht voor, kon het ook helemaal niet in mij opnemen. Ik heb me volledig op de kinderen gestort en vooral op Magalie, het tweelingzusje van Floris. Na ongeveer een jaar ben ik weer begonnen met werken. Na anderhalf jaar interesseerde het mij weer echt.

Ik vond het heel prettig om niet te werken. Heel rustig ook. Ik kon mijn tijd besteden aan het graf van Floris, waar ik elke dag naartoe ging. Het was fijn dat ik helemaal niets hoefde: geen mensen terug bellen, nergens heen. Alleen maar met mijzelf bezig zijn. En met m'n gezin.

Of werken helpt weet ik niet. Toen ik weer aan de slag ging was het vooral fijn dat ik mijn hoofd even leeg kon maken. Het was een soort bevestiging dat ik ook weer aan iets anders dan Floris kon denken.


Fragment uit het interview met de moeder van Floris, gehouden op 21 januari 2006.
Floris is in 2003 plotseling overleden, hij was toen ruim twee jaar oud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten