INTERVIEW met de moeder van Jip THEMA : geloof

Ik ben jaloers op mensen die steun ervaren aan het geloof bij het verwerken van hun verdriet. Ik wou dat ik dat had. Ik zou willen dat ik onvoorwaardelijk kon geloven dat het goed is zo. Dat het zo hoort te zijn.

Mijn overtuiging dat alles in het leven vaststaat is nog sterker geworden. Dat komt vooral doordat Jip - een volkomen gezond kind - plotseling gestorven is. Dat kan niet normaal zijn. Dat is hetzelfde als wanneer iemand een auto-ongeluk krijgt waarbij de auto total loss is en hij zonder schrammetje uitstapt. Terwijl een ander z'n nek breekt en de auto niets mankeert. Dat is geen toeval. Jips tijd was gekomen. Dat geeft iets van troost. Alhoewel ik denk dat je nergens troost in kunt vinden bij zulke extreme dingen als het verliezen van je kind. Het mag niet gebeuren. Ik geloof dat alleen de tijd het heelt. Daar vertrouw ik op.

Mijn visie op de betrekkelijkheid van het leven is veranderd. Ik was onbevangener. Nu ben ik bang voor wat er allemaal kan gebeuren. Het slechte heeft zo'n enorme impact op je. Meer dan het goede.

Ik vind het kul als mensen zeggen dat je hier sterker uitkomt. Je komt hier niet sterker uit. Het wordt anders. Ik was veel sterker voordat Jip overleed. Ik geloof ook niet dat alles een reden heeft. Misschien gaat dat op voor iemand die borstkanker gehad heeft en weer is genezen. Diegene kan weer verder. Wij kunnen niet meer verder. Er is zo'n gemis.

Ik heb nog geen teken gehad. Was het maar waar. Toen hij net was overleden heb ik wel van hem gedroomd. Hij was dood, maar wilde mij nog een kus geven. Dat ging niet. Z'n lipjes waren stijf. Toen zei hij: 'Het is goed hier, en ze hebben een zwembad en een drumstel.' Dat gaf hij door. Maar ja, dat is een droom. Ik heb het eigenlijk niet gevoeld als een teken. Ik wou dat ik te horen kreeg dat het goed met hem gaat. Geweldig zou dat zijn! Maar als ik anderen over tekens hoor, denk ik eerlijk gezegd dat het allemaal bullshit is.


Fragment uit het interview met de moeder van Jip, gehouden op 9 november 2006.
Jip is in 2005 plotseling overleden toen hij 4 jaar en 8 maanden oud was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten