INTERVIEW met de vader van Rosa THEMA : werk

Zes weken na het overlijden van Rosa ben ik weer begonnen met werken, op therapeutische basis. Twee dagen in de week ongeveer. Het werd geleidelijk meer.

Ik vind dat mijn directe baas het goed heeft aangepakt. Hij heeft veel aandacht aan mij besteed door er te zijn, door thuis langs te komen, door mij uit te nodigen voor gesprekken. Dat heb ik als heel positief ervaren. Ik heb veel ruimte gekregen om niet te werken. Of in aangepaste vorm. Ik voelde mij enorm in de watten gelegd. Nog steeds zeg ik: 'Het werk heeft mij enorm goed verzorgd.'

Maar ik heb zelf ook knopen doorgehakt. Ik ben hoofd van een afdeling, ik wist dat er een goede plaatsvervanger beschikbaar was. Ik heb gezegd: 'Misschien moeten we maar besluiten dat hij mijn baan krijgt, want dit gaat nog heel lang duren.' Ik zag in dat ik gehandicapt was.

Ik heb het altijd verbazingwekkend gevonden dat ik wist wat er moest gebeuren qua werk. Het was bijna helderziendheid. Er was een enorme crisissituatie en toch had ik iets helders van geest. Je ligt zo in de kreukels dat je vrijer bent in het nemen van beslissingen: er is (bijna) niets te verliezen. Behalve misschien op financieel gebied, maar dat was goed geregeld.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of werken geholpen heeft of niet. Ik kan het niet vergelijken, ik heb het gedaan zoals ik het gedaan heb. Enerzijds was het fijn om weer naar het werk te gaan: het leidt af, je komt in je oude routine, het geeft houvast in de dagindeling. En je bent in een sociale omgeving, daar had ik veel behoefte aan. Anderzijds vond ik het vreselijk zwaar omdat ik iedere keer mensen tegenkwam aan wie ik moest vertellen wat er gebeurd was. Als het vertrouwde mensen waren, gaf het een soort warmte. Maar er kwamen ook nieuwe mensen in dienst. Voor hen was ik 'die persoon waar dat erge mee gebeurd is'.


Fragment uit het interview met de vader van Rosa, gehouden op 16 oktober 2006.
Rosa is in 2003 plotseling overleden, ze was toen bijna negen jaar oud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten