INTERVIEW met de vader van Jerome THEMA : afscheid

Wat is nou beter: dat je je kunt voorbereiden op de dood van je kind of dat het plotseling overlijdt? Ik denk daar weleens over na. Maar ik weet het antwoord niet, echt niet. Van aanvaarden is gewoon geen sprake bij kinderen, ze mogen niet doodgaan, dat is buiten proporties.

Het is heel goed geweest dat Jerome thuis opgebaard heeft gelegen. We konden elk moment naar hem toe. Ik kon hem nog even zien, aanraken, ik had hem nog even bij me. Dat is heel belangrijk geweest. Ik heb geen afscheid van hem kunnen nemen toen hij nog leefde.


Fragment uit het interview met de vader van Jerome, gehouden op 24 november 2005.
Jerome was gehandicapt. Hij kon niet lopen, niet zitten, niet praten en had het ontwikkelingsniveau van een kind van tien maanden. Op een dag in juli 2003 heeft hij op een onbewaakt moment kans gezien om het zitbroekje van zijn aangepaste wandelwagen los te maken, is onderuit gezakt en gestikt. Jerome is ruim drieënhalf jaar oud geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten