INTERVIEW met de moeder van Johnny THEMA : afscheid

Ik heb Johnny levend weg zien gaan. Een dag later kwam hij terug in een kist. Het is in een roes gegaan. Ik heb ook geen afscheid genomen van mijn moeder, mijn broer, m'n man. Je zag het wel aankomen, maar kon geen afscheid nemen. Mijn man was al overleden toen ik gewekt werd. Eigenlijk neem je van niemand afscheid. Dat is vreemd. Ik denk dat het verdriet intenser was geweest als ik afscheid had kunnen nemen, dan beleef je het sterker. Ik had meer een schuldvraag: ik had niet goed opgelet.

Als een kind ernstig ziek is, en als je ziet aankomen dat het gaat overlijden, is dat misschien een berusting. Maar het ziekbed moet niet te lang duren. Het is anders bij een verdrinking. Een ziekbed is moeilijker. Daar ga je helemaal in op, je bent er elke dag mee bezig. Je weet niet hoe lang je kind nog moet lijden. Dat lijkt mij zwaarder.


Fragment uit het interview met de moeder van Johnny, gehouden op 23 maart 2006.
In de zomer van 1963 speelde Johnny buiten, op een plek waar hij niet mocht komen met twee meisjes waar hij zelden mee speelde. Hij wilde een stok uit een sloot halen, viel in het water en kon er niet meer uitkomen. Hij is ter plekke overleden. Johnny was vierenhalf jaar oud.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten