INTERVIEW met de ouders van Nini THEMA : familie & vrienden

We hebben ons nogal verlaten gevoeld door onze vrienden. We hadden het gevoel dat we in een geïsoleerde ruimte zaten waar we niet uit konden breken. En waar anderen ons niet konden of wilden bereiken. Het waren de mensen uit de buurt die belangstelling toonden. Steun hebben we vooral gekregen uit onverwachte hoek: van mensen die er niet direct iets mee 'hoefden'.

Een heleboel mensen konden er niet mee omgaan. Je hebt een min of meer direct antwoord nodig. Een begrijpend antwoord. Van iemand die op hetzelfde niveau durft te praten. Sommigen zeiden wel dat ze het moeilijk vonden. Maar dat was altijd later. Niet toen we het nodig hadden.

Mensen gaan vooruit denken. Ze gaan bedenken wat ze zouden moeten zeggen als jij negatief reageert op de vraag: hoe gaat het? Ze weten dat ze daar geen antwoord op hebben. Dus stellen ze de vraag niet.

Weet je wat een fijne reactie was? 'Ik weet niet wat ik moet zeggen, geef mij maar een borrel.' Dat zei onze buurman, meteen na de crematie. Hij was eerlijk. Zichzelf. Dat was eigenlijk veel beter dan die nietszeggende briefjes.


Fragment uit het interview met de ouders van Nini, gehouden op 30 januari 2006.
Nini is door zuurstoftekort tijdens de geboorte ernstig gehandicapt geraakt.
Ze is in 1982 overleden toen ze bijna zes jaar oud was.

1 opmerking:

  1. Dag Lizy

    Ik lees je stukjes altijd met veel interesse en ben geraakt door je eerlijkheid en openheid. Ik ben ervan overtuigd dat andere ouders die hetzelfde meemaken veel aan jouw blog kunnen hebben, aandacht, begrip en het gevoel dat je niet alleen staat met je gevoelens. Je schrijft ook over de vele aspecten van het leven waar het verlies aan raakt (omgeving, relatie, werk etc.)
    Ik zou zeggen, laat het niet alleen bij deze blog, daar bereik je vast veel mensen mee, maar probeer een uitgever te vinden die jouw teksten wil uitgeven, het is het zeker waard!
    Ik attendeer mijn clienten die ook een kind verloren hebben vaak op jouw blog omdat ik denk dat de herkenning veel goed doet.

    hartelijke groet
    Anke de Jong
    Virtus Praktijk voor Rouw- en Verliesbegeleiding, Zeist

    BeantwoordenVerwijderen