DAGBOEK 19 oktober 2003

Ik denk dat het goed is dat ik dingen onderneem. Ik wil niet apathisch op de bank blijven zitten, bang om te verdrinken in het grote verdriet. En bang om het contact met de wereld kwijt te raken. Maar het kost overdreven veel energie. Er zijn steeds twee tegengestelde gevoelens: vreugde én pijn, plezier én verdriet, genieten én missen. Dat is zo vermoeiend! Ik bepaal voornamelijk achteraf of het goed is geweest wat ik gedaan heb. Het lijkt wel of niets meer vanzelf gaat. Voor alles moet ik moeite doen. Tour de force...

1 opmerking:

  1. Dag Lizzy,
    Het is zo herkenbaar!
    Ik schrijf je dit als 58 jarige die op z'n 19e een broertje van 7 jaar verloor aan kanker. Mijn moeder was 40 toen ze dit nakomertje, 12 jaar na mij, als een soort godsgeschenk kreeg. Hij werd haar 7 jaar later weer afgenomen. Mijn moeder is 81 geworden en het leven is van haar 47ste tot haar 81ste gekenmerkt geweest door de gevoelens die jij in je blog schrijft. Het is nooit over gegaan, hooguit wat minder heftig geworden. Als mijn moeder in de huidige tijd had geleefd en de digitale middelen had gehad die wij nu hebben, had zij heel eenvoudig gemerkt dat ze niet alleen stond met haar gevoelens en had ze op ongelofelijk eenvoudige wijze in contact kunnen komen met lotgenoten. Haar verhaal kunnen delen, wellicht zelfs dingen kunnen ondernemen die jij nu onderneemt om zin te geven aan het drama wat je is overkomen. Want dat is wat je aan het doen bent. Een spiritueel leider sprak ooit de legendarische woorden: "als je zelf geen zin geeft aan een dramatisch gebeuren als dit, is het zinloos geweest dat het gebeurd is". En zo is het. Wat jij nu aan het doen bent is zingeving. Ondersteuning van mensen die dit ook hebben meegemaakt, ze een platform bieden om hun gevoelens te uiten, hun ervaringen te delen en hen, wellicht zelfs letterlijk, bij elkaar te brengen. En dat helpt. Wij hebben mekaar ontmoet afgelopen weekend. Je weet me te vinden als je daar behoefte aan voelt.
    Een hartegroet,
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen