INTERVIEW met de moeder van Jip THEMA : heb je kinderen?

Als mij gevraagd wordt of ik kinderen heb, zeg ik: 'Ik had een kind.' Hoe moeilijk dat ook is. Mensen schrikken van dit antwoord. Maar ik zal het nooit verzwijgen om het mezelf makkelijker te maken. Dat zou ik oneerlijk vinden.

Ik merk wel dat mijn man en ik het onderwerp vermijden. Als we voelen dat die vraag eraan gaat komen, creëren we een soort afstand. Jip is niet zo lang geleden overleden, we hebben nog niet veel situaties meegemaakt met onbekenden. Ik weet niet of het een opluchting zou zijn als iedereen het weet. Ik ben bang dat ze ineens anders gaan doen. En dan kan ik óók niet meer mezelf zijn, want ik ben een rouwende ouder en moet me dus gedragen als een rouwende ouder. Hoe gedraagt die zich? Ik zou daar veel te veel over gaan nadenken.

Eigenlijk houd ik enorm veel rekening met anderen. Ik wil de sfeer niet bederven. Maar ik wil ook geen medelijden. Het is echt heel gecompliceerd.


Fragment uit het interview met de moeder van Jip, gehouden op 9 november 2006.
Jip is in 2005 plotseling overleden toen hij 4 jaar en 8 maanden oud was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten