INTERVIEW met de moeder van Johnny THEMA : heb je kinderen?

Na het overlijden van Johnny zei ik: 'Ik heb twee kinderen, eentje is overleden.' Toen de andere twee kinderen geboren werden, heb ik Johnny niet meer genoemd. Dat vond ik makkelijker. Dan hoefde ik er niet over te praten. Op de overlijdenskaart van mijn man staat hij wel. Met een kruisje. Dat wilden de kinderen. Ik wilde het niet. Ik dacht: hoe zullen de mensen die hem niet gekend hebben, die niet eens van zijn bestaan weten, erop reageren? Laten we die oude wond niet weer openmaken. Maar het heeft me goed gedaan. Hij hoort er toch gewoon bij. 

Fragment uit het interview met de moeder van Johnny, gehouden op 23 maart 2006.
In de zomer van 1963 speelde Johnny buiten, op een plek waar hij niet mocht komen, met twee meisjes waar hij zelden mee speelde. Hij wilde een stok uit een sloot halen, viel in het water en kon er niet meer uitkomen. Hij is ter plekke overleden. Johnny was vierenhalf jaar oud. Als hij overlijdt is zijn broer zes jaar. Twee jaar later wordt zijn zusje geboren, vijf jaar later zijn broertje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten