TROOSTBOEK Het boek Job - Roek Lips

Een vader die zijn zoon verliest

"Op 17 oktober 2011 verdrinkt Job Lips, achttien jaar oud, in de Spaanse zee. Zijn lichaam wordt nooit teruggevonden. Twee weken na de vermissing van Job begint zijn vader Roek Lips met het beschrijven van zijn emoties. Zijn dagboek mondt uit in een boek, Het boek Job, dat in februari verscheen. Een boek over zijn rouwproces, zijn zoektocht om te leren omgaan met het diepe verdriet en de leegte. In RKK Kruispunt TV vertelt Lips over het gemis van zijn zoon en over zijn zoektocht, waarin hij door verschillende mensen geholpen wordt."


Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ben er door de uitzending nieuwsgierig naar geworden! Ik werd getroffen door een aantal uitspraken:

"Daarmee heeft het woord (hoop) alle betekenis verloren."
"Job is dood en Job leeft meer dan ooit daarvoor."
"Als we niet vastpakken, kunnen we ook niet loslaten."
"Toen kwam er ook weer lucht."
"Voor mij is het mooie van de zee dat de zee overal is. Ik vind het prachtig om bij de zee te zijn en heb 't gevoel dat ik dichterbij Job ben."
"En zo is het."
"Ik heb elke dag het boek wel even vast, het is alsof ik dan een stukje Job vast heb."
"Rouwen doe je ook voor diegene die overleden is. De levende en de dode hebben elkaar daarin nodig."
"Ik ben wel weer zover dat ik nu kan zeggen dat het goed gaat."


Uitgeverij Prometheus, 2013, ISBN 9789044622621

Geen opmerkingen:

Een reactie posten