INTERVIEW met de vader van Jerome THEMA : troost

Wat mij troost heeft gegeven? Ervaringen delen. Daar had ik eerst geen behoefte aan, maar daar heb ik toch - achteraf - heel veel kracht uit gehaald. Muziek is ook belangrijk voor me. In bepaalde passages zit zoveel emotie. Soms moet ik gewoon een plaat horen. Dan ga ik naar boven en draai keihard een cd. Mijn vrouw weet dan precies hoe laat het is. Ik haal ook troost uit films, boeken, gesprekken. En uit schilderen. Alleen had ik nog niet moeten beginnen aan het portret van Jerome samen met z'n broer. Ik zie er fouten in, maar ik durf ze niet te corrigeren. Ik ben bang dat ik het verpruts. Het is zwaar om te doen, moeilijk. Ik denk dat je trouwens steeds op zoek bent naar troost. Maar niet meer zo hard, het wordt anders. Het is geen bewust zoeken. Het is meer in je onbewust-zijn dat je getroost wordt door dingen die je ziet of hoort. Bijvoorbeeld zo'n opmerking van Herman Brood: 'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten in het leven.'


Fragment uit het interview met de vader van Jerome, gehouden op 24 november 2005.
Jerome is in 2003 plotseling overleden toen hij 3 jaar en 8 maanden oud was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten