DAGBOEK 20 december 2003

zonne-engel
Vanochtend dwaalde ik door de stad, verdrietig en zonder enig spoortje kerstgevoel. In een kinderboekenwinkel werd mijn blik getrokken door de zonne-engel. Ze stond in een kaartenrek en straalde met haar warme oranje en gele kleuren. In haar hand hield ze een zonnebloem. Ze lachte me toe en vervulde me één eindeloze seconde met troost. Hoe mooi, een engel met een zonnebloem; de bloem die iedereen had meegebracht naar de begrafenis. Ik kocht alle zonne-engel kaarten.

Thuisgekomen zocht ik contact met Geertje van der Zijpp*. Zij heeft het schilderij vorige zomer gemaakt en op het laatste moment, tamelijk impulsief, een zonnebloem in de hand van de engel geschilderd. Precies in dezelfde periode dat Justin overleed. Bij hoge uitzondering mochten we het schilderij kopen. Het hangt in de kamer, boven het tafeltje met foto's, kaarsen en herinnerdingen. Ze straalt nog steeds. Misschien is Justin nu ook een zonne-engel.


*Website van Geertje van der Zijpp 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten