INTERVIEW met de moeder van Michaël THEMA : heb je kinderen?

Als ze mij vragen hoeveel kinderen ik heb, zeg ik: 'Mijn zoon is zestien.' En dan wacht ik op wat er komen gaat. Soms reageert de ander met: 'Wat leuk, ik heb een dochter van die leeftijd!' en gaat het gesprek verder. Als er geen reactie volgt en het stil blijft, moet ik kiezen: ga ik het vertellen of niet? Dat hangt eigenlijk vooral af van de energie die er tussen mij en de ander is. Je legt wel wat neer bij iemand, het is een zwaar onderwerp. Staat de ander ervoor open? Als dat niet zo voelt, ga ik dit stuk van mij niet delen. Je houdt vaak rekening met anderen. Maar het is ook uit zelfbescherming. Ik word er alleen maar verdrietig van als iemand er niets mee kan. Natuurlijk speelt de situatie ook mee. Op een netwerkborrel zal ik het niet zo snel vertellen.


Fragment uit het interview met de moeder van Michaël, Esther van Beek, gehouden op 28 maart 2013. Michaël is in januari 2000 doodgeboren. Zijn broertje was toen drieënhalf jaar oud.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten