INTERVIEW met de moeder van Michaël THEMA : gelukkig zijn

Vijf dagen voor zijn geboorte werd er in het ziekenhuis geconstateerd dat zijn hartje niet meer klopte. Michaël is niet levend op deze aarde geweest. Niemand, behalve ik, heeft hem meegemaakt. Dat maakte het verdriet heel eenzaam. Daardoor kon ik het ook niet écht delen met de mensen om mij heen. Ik heb dat verdriet heel lang vastgehouden. Ik kon en wilde Michaël niet loslaten. Mijn kind! Alsof mij dat een soort zekerheid van bestaan gaf, een identiteit. Want ik was 'die moeder van dat overleden kind - maar kijk eens hoe moedig en krachtig ze haar leven weer oppakt'. Als ik dat losliet, dacht ik, was ik niets meer. Ik had zoveel meegemaakt - mijn relatie was vier maanden na de bevalling gestrand en ik moest dus een nieuw bestaan opbouwen met een kleuter - mensen moesten mij wel aardig vinden.

Het heeft misschien wel tien jaar geduurd voordat het verdriet niet meer zo schrijnend was.
De buitenwereld heeft daar overigens niet veel van gemerkt. Ik zorgde ervoor dat ik er stralend uitzag, trok mijn mooiste jurk aan, ging sporten en op dieet. Want ik besefte óók dat ik wilde leven, dat ik er nog was en dat mijn kind mij nodig had. Eigenlijk 'mag' ik mezelf pas sinds kort zien zoals ik ben: een mooie, zelfstandige vrouw die haar leven op de rit heeft en haar hart volgt. Met een allergeweldigste vriend en een fantastische zoon. Ik ervaar wel degelijk de sprankeling en energie van hier op aarde zijn. Ik doe werk dat helemaal bij mij past. Mijn vriend is mijn grote liefde. Ik hoef niet meer krampachtig vast te houden aan Michaël. Hij mag zijn wat of wie of waar hij ook is. Hij is een bijzonder deel van mij. Net als mijn grote zoon. Maar dan anders. Mijn grote zoon mag naast mij staan. Michaël is een prachtige vlinder die af en toe op mijn schouder komt zitten.


Fragment uit het interview met de moeder van Michaël, Esther van Beek, gehouden op 28 maart 2013. Michaël is in januari 2000 doodgeboren. Zijn broertje was toen drieënhalf jaar oud.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten