TROOSTBOEK flow nummer 1 2023 - Ik mis je

 "Als iemand me vraagt hoeveel kinderen ik heb, zeg ik zonder haperen: drie - en dan hoop ik maar dat ze niet verder vragen, dat ze niet informeren hoe oud ze zijn. Niet omdat ik niet over Jasper wil praten, graag zelfs. Maar als je uitspreekt dat je een zoontje bent verloren, als je duidelijk maakt dat je behalve twee springlevende dochters ook een kind hebt dat net geen vier is geworden, treedt er vaak een enorm ongemak op bij mensen. En het lijkt dan ook nog aan mij om dat ongemak op te heffen.

Opvallend vind ik dat: of je nu in een ver land op vakantie bent of bijpraat met de buurvrouw: een gesprek over kinderen werkt altijd wel verbindend eigenlijk, omdat het zo'n universele en herkenbare ervaring is. Behalve als je kind dood is. Dan veroorzaakt datzelfde gesprek vervreemding en isolatie. Terwijl hij evengoed ons dierbare kind blijft." 


Fragment uit een interview met Janneke, door Fen Verstappen, uit Flow nummer 1 - 2023

Geen opmerkingen:

Een reactie posten